الثلاثاء، 23 يونيو، 2009

وحيد من كتر اللي حواليا

وحيد من كتر اللي حواليا . فاكرين اني مبسوط وحاسس بمشاعرهم ليا. لكن محدش عارف ان اللي كان جوايا سابني اعيش وحيد رغم كل اللي فيا. بحاول اعيش وانسي ومن عبطي وطيبتي فاكر ان كل دول باكيين عليا. لكن للاسف ماحدش عارف ان من جوايا فاضي ووحيد من كل ما ليا . اعمل ايه . مضطر اضحك واحكي واتكلم بس ببعد عن حد يلمسني لان بقيت فاضي من جوايا مافيش غير نفس بيطلع ويدخل وياريته كان ليا. كنت بتنفس نفس تاني . مش من الهوا . لكن من حد تاني كنت عايش وبعيش منه راح ومشي وسابني وحداني . ياللي حواليا اسمعوني وبصوا جوايا وانت تعرفو مافيا ساعدوني . بس محتار . تساعدوني . ترجعوا اللي ضاع مني ولا تعملو ايه دلوني

12 رايك يهمنا:

micheal يقول...

كلنا بنتلعم من تجاربنا واللي يبيعك أوعي تشتريه

Ramy Wasel يقول...

الوحده اذا نبعت من داخلك
هى اول احاسيس الضياع
فلا تستسلم لهذا الشعور
وقاومه
وابحث عن من يحبك لذاتك
ولو كان واحد فقط فى الكون
يكفى ان تعيش من اجله

لاسع افندى يقول...

الله عليك يا منياوى
فين ياعم الحاجات دى من زمان

بلاش تتأخر علينا فى الكتابه


تحياتى ياشريكى

Hadota ... حدوتة يقول...

كلماتك القليلة عبرت عن الوحدة وجسدتها بشكل رائع

يارب تكون دى مجرد خاطرة مش حالة انت عايش فيها

فى كل الاحوال مينفعش تستسلم للوحدة وللحزن واللى راح بالمنظر دا

الحياة مليانة حاجات كتير
انسي اللى راح لانه مبيرجعش
خالى عندك امل فى بكرة جديد وجميل انت اللى تلونه بايدك عشان يبقى متناسب معاك

دور بس من جوا انت عاوز ايه .. وابتدى شوف دا توصله ازاى .. وابدأ التنفيذ فورا

وبلاش الاستسلام لشعور الوحدة دا ربنا يكرمك


تحياتى
:)

GiGi worled يقول...

نقولك فى اخوات هنا دايما بيدعولك الاهم ان فى رب حكيم عليم
ربنا يباركلك ويفرج كربك ويهديك الى سواء الصراط واحنا يارب كلنا

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

اولا احب اطمنك دونت ورى دى حاله متفشيه بين شباب مصر تقريبا وباء جديد هيهجم على مصر بس بيصيب الشباب وبس.
ثانيا ندلك وماله ياسيدى اولا اللى ضاع منك متحاولش ترجعه لو ضاع بمزاجه سيبه يضيع لو ضاع غصب عنك برضه سيبه يضيع اصله لو مكتوبله انك تلاقيه هتلاقيه:))
انسى اللى فات وعيش يافرحات وبلاش نعيش على شوية ذكريات..
(تنفع مطلع اغنيه تصدق:)

جريدة الصباح العربي يقول...

انتهينا من اختيار الفائزين في مجالي الشعر والقصة القصيرة وذلك لعددنا الأول ولكن مازلنا نرحب بكل الأعمال لأن المسابقة دورية , من يريد أن تصل أعماله من مدّونته الى جمهور القراء فى مصر والوطن العربي , ارسل لنا أعمالك من قصة وشعر وخواطر الى البريد الألكتروني التالي
arabicsabah@yahoo.com
كما نرحب بمقالاتكم التي ستنشر فور ارسالها على جروب الجريدة وستصبح مفتوحة لمناقشتها بين القراء ... تابعونا على جروب الجريدة
http://www.facebook.com/group.php?gid=78080770039
انتظرونا قريباً في الاسواق
تحياتي
الصباح العربي

saheda.com يقول...

كشف الدكتور صلاح البردويل القيادي في حركة المقاومة الإسلامية حماس والمتحدث باسم كتلتها البرلمانية أن الرئيس الأمريكي الأسبق جيمي كارتر قدَّم رسالةً لحماس أسوأ من شروط "الرباعية"، مؤكدًا أن الحركة لن تخضع لأي ابتزازٍ سياسي فيما يتعلق بالثوابت رغم كل الضغوط والتهديدات، مشددًا على أن هذا قرار إستراتيجي.



وأوضح البردويل في تصريحاتٍ له خلال ندوة سياسية عقدتها صحيفة (فلسطين) أعلنت اليوم؛ أن خطاب مشعل سيؤكد ويذكر العالم بالثوابت الفلسطينية في ضوء المستجدات السياسية الأخيرة، مشيرًا إلى أن هذا الخطاب سيتناول أمرين: الأول يتعلق بتذكير العالم كله بالثوابت الوطنية الفلسطينية، وسيكون تعقيبًا واضحًا على خطاب رئيس حكومة العدو الصهيوني بنيامين نتنياهو، أما الأمر الثاني: فهو أن هناك خشيةً من تصفية القضية الفلسطينية؛ حيث إن رد فعل السلطة لم يكن مستنكرًا خطاب نتنياهو إلا ببعض العبارات العاطفية، ولا يزال التنسيق والعمالة الأمنية جارية في الضفة الغربية.



وأشار القيادي في حماس إلى أن خطاب مشعل يأتي بعد خطابي نتنياهو وأوباما وزيارة كارتر التي كشف لأول مرة عن رسائل تهديد حملتها.



وأوضح البردويل أن الرئيس الأمريكي الأسبق جيمي كارتر، وخلال زيارته إلى قطاع غزة مؤخرًا، قال لـ"حماس": "ساعدونا حتى نساعد أوباما على أن يتغلب على اللوبي الصهيوني ويحقق سياسته"، متسائلاً: "بماذا يريد أن نساعده حتى يساعد ميتشيل، وحتى يساعد ميتشيل أوباما، وحتى يستطيع الجميع أن يتقدموا في سياسة التغيير، وأن يرفعوا شروط "الرباعية" عن الشعب الفلسطيني!".



واعتبر أن كارتر قدمَّ رسالةً أسوأ من شروط "الرباعية"، قائلاً: "طلب منا أن نوقع عليها (الرسالة) لنرسلها إلى ميتشيل ليرسلها إلى أوباما.. كلهم يلعبون لعبةً واحدة".



وأضاف: "وقال كارتر: (إن ميتشل ينتظرني على أحر من الجمر، وإذا لم يحصل على هذه الرسالة فأنا أعتقد أن مصيركم سيكون صعبًا جدًّا جدًّا، وحتى لو حدثت انتخابات لن يسمح لكم حتى بدخولها.. أنا حزين لذلك.. أنا لا أريد ذلك، ولكن القرار ليس بيدي)".



وشدد البردويل على أن "اللعبة واضحة.. أوباما يبدأها.. نتنياهو يستثمرها.. كارتر يلعب في تشبيك العلاقات والاستفادة المباشرة من ردود الأفعال عمليًّا".



واعتبر البردويل أن أوباما لعب في منطقة فارغة لا علاقةَ لها بالملعب السياسي ولا بالقرارات، وترك بعدها المجال لنتنياهو ليضع النقاط على الحروف، وقالها بشكلٍ واضح: دولة يهودية، لا عودةَ للاجئين، لا قدس لكم، لا سيادة لكم، لا دولة لكم، لا جيش لكم، لا ماء لكم، وهذا الخطاب تم تأييده فورًا من الإدارة الأمريكية"، قائلاً: "الآن باتت الصورة واضحة، سواء لفريق رام الله، أو لكل الذين راهنوا على أن هناك تغيرات؛ فقد وضحت سمات التغيير لدى أوباما".



وتابع: "كارتر لا يأتي إلى المنطقة بمحض الصدفة، وليس رجلاً بلا قرار.. كارتر بالتأكيد جاء بأوامر من أوباما شخصيًّا؛ لأن أوباما تلميذ كارتر، وميتشيل تلميذه كذلك، وهذا ما قاله كارتر بنفسه.. هذا الحراك الأوروبي الذي بات يتململ، له ما بعده ونحن لا نخشى أن يكون القادم أخطر على "حماس".



وأكد أن أمام "حماس" خيارات، والفاصل في ذلك صمودها، وأن تكون نموذجًا لذلك، وهناك رياح التغيير تهب في العالم العربي ككل، وهذه التغيرات تشكل مفاتيح في يد "حماس" قائلاً: حماس ليست وحدها في مأزق؛ الاحتلال وأمريكا ودول أوروبية وعربية كثيرة في مأزق، والمأزق سياسي أخلاقي اقتصادي.. الآن الفيصل هو الحكمة والهدوء والقدرة على اختراق الساحات.. الفيصل هو الحفاظ على الثوابت، وسيحقق إنجازًا على الأرض".

(Joudy) يقول...

أصعب احساس فى الدنيا انك تحس بالوحدة وحوليك ناس كتير برغم كل اللى بيعملوا علشانك الا ان الوحدة سكناك وده علشان حد معين مش لاقية موجود بينهم حقيقى شئ مؤلم للغاية

تقبل مرورى

دمت بكل الخير

أحــوال الهـوي يقول...

يا اخي كلامك جميل بصرف النظر عن المعاناة به

بس مس القلب و حرك المشاعر و خلاني اقول و انا كمان

يظهر انا دخلت مدونة فيلسوف حكيم

تحياتي

سوسو الاموره يقول...

اكتر حاجه تحزن بالدنيا دي انك تحس بالوحده وحوليك ناس كتيره بس مفيش حد منهم يحسك مع كترهم بيال الاهتمام يمكن الي بيشتكي والي بيزعل والي بيفرح كلامك ميه ميه حلو اوي لانوا دي الحئيئه بس خد بالك الوحده ممكن تخليك تتقوقع في قوقعتك ومش تخليك تشوف احلامك ومدى السعاده الي فيها الي لازم تبحث عنها عن طريئ التعارف والتخالط والانفتاح على العالم تقبل مروري

mony يقول...

بص ...الحل الوحيد انك تشترى كلب لطيف ومقطقط وتلعب معاه ..صدقنى مش هتبقى وحيد ومش هيخونك ومش هيسيبك .الا لوانت سبيته.